Dimitris Masvoulas: Bana işiniz hakkında
daha fazla bilgi vermenizi isteyerek başlıyorum. Sizi bir editorial
karikatürist olmaya yönlendiren neydi?
Menekse Cam: Ülkemde siyaset günden güne kötüye gitmeye başladığı zaman editoryal karikatürler çizmeye karar verdim.
Dimitris Masvoulas: Kaç yıldır editorial karikatürist olarak çalışıyorsunuz?
Menekse Cam: Yedi yıldan beri editoryal karikatürist ve porte
karikatüristi olarak çalışmaktayım (aynı zamanda GAG karikatürler
üzerine). Yedi yılda dokuz ödül aldım. Bunlardan biri ulusal ve
diğerleri uluslararası.
Dimitris Masvoulas: Belirli gazete ve dergiler için çalıştınız mı, yoksa serbest çizer olarak mı?
Menekse Cam: Evet, Türkiye'deki bazı mizah dergileri için çalıştım.
Bazı çalışmalarım zaman zaman Türk gazetelerinde yayınlandı. Ama son
yıllarda bağımsız bir çizerim ve çalışmalarım yabancı dergi ve
gazetelerde yayınlanır. Açıkçası bu beni daha çok mutlu ediyor.
Dimitris Masvoulas: Fikirlerinizi ifade etmek için neden bu özel yolu seçtiniz?
Menekse Cam: Çünkü tek bir karikatür (herhangi bir konuşma
balonuna sahip olmasa bile) insanlara sayfalarca yazıdan daha fazlasını
söyleyebilir (hangi dili konuştuklarının önemi olmazsızın) .
Dimitris Masvoulas: Size göre siyasi karikatürlerin sosyal ve siyasi önemi nedir?
Menekse Cam: Siyaset kirli bir çarktır ve siyasetçiler kendi
otoritelerinin devamı için her şeyi yapacak güce sahiptir. Bunun bir
sonucu olarak, sık sık kötü siyasi kararlara, savaşlara, insan hakları
ihlallerine, doğaya zarar veren olaylara, din sömürüsü ve benzerlerine
tanık oluyoruz. Karikatür muhalif bir sanattır ve siyasi karikatürler
yolunda gitmeyen durumlarda farkındalık yaratır. Onlar sessiz
çığlıklarla olaylara dikkat çeker. Bu yüzden siyasetçiler genellikle
siyasi karikatürlerden korkarlar. Çünkü onlar söylenemeyeni söylerler.
Dimitris Masvoulas: Ülkenizdeki siyasi durum günden güne daha kötüye
gitmeye başladığında editorial karikatürler çizmeye başladığınızı
söylediniz. Cartoon Movement’taki çalışmalarınıza bir göz attıktan
sonra sadece ülkenizdeki konularla değil, ayrıca kadın sorunları ve
savaş gibi daha küresel konularla da uğraştığınızı görebiliyorum.
Merak ediyorum karikatürlerinizin hangi konuları içereceğine nasıl karar veriyorsunuz?
Menekse Cam: Siyasi karikatürler dışında sık sık kadınların sahip
olduğu sorunlar, savaşlar, açlık, ekolojik konular, insan ilişkileri
gibi hiçbir zaman güncelliğini yitirmeyen konular üzerine de çiziyorum.
Bazen 1 mayıs ya da 8 mart gibi özel günlerde, bazen de yarışmalardan
ilham alarak. Bir karikatürist her konuda kendini ifade edebilmelidir.
Dimitris Masvoulas: Dahası ben, yerel ve küresel siyasete meydan
okuyan çalışmalarla uğraştığınızdan beri hiç memnuniyetsiz bir
siyasetçiden sanatınızı sansürlemenizi ya da kaldırmanızı isteyen bir
yorum alıp almadığınızı merak ediyorum?
Menekse Cam: Evet,
sansür ülkemde sık sık yaşanır. 31 Ağustosta Didim’de “Gezi Direnişi”
konulu uluslararası bir sergi organize edildi. Sergi 14.30 da açıldı,
halkın büyük ilgisini çeken çalışmalar aynı günün gecesinde 00.15 te
mahkeme kararı ile toplatıldı. Sergide on karikatüristten on karikatür
vardı. Biri benimdi. Yargı süreci devam ediyor.
Dimitris
Masvoulas: Araştırmamın büyük bir bölümünün internetle ilgili olduğunu
söylediğimden beri ben merak ediyorum; İnternet bir karikatürist olarak
çalışma şeklinizi nasıl değiştirdi?
Menekse Cam: İnternet
karikatüristler için olağanüstü bir ortam sağlar. İnternet üzerinde
yayınladığım bir karikatür çok kısa bir sürede tüm dünyadan izleyicilere
ulaşabilir. Ben birçok ülkeden pek çok karikatürist arkadaş ile
bağlantıdayım. Biz sık sık karikatürler üzerinden kendi ülkelerimizde ve
dünyada neler olduğu hakkında tartışırız. Bilgi alışverişi yaparız.
Bazen birlikte hareket eder ve dünyadaki olayları protesto eden
karikatürler çizeriz. Bu bize büyük bir motivasyon sağlar ve işimiz daha
anlamlı hale gelir.
Tabii ki internetin dezavantajları da vardır.
Örneğin, çalışmalar çok kısa bir süre içinde çok sayıda kişiye ulaştığı
için çabuk eskir. Bir diğer sorun da intihaldir.
Dimitris
Masvoulas: Baskı formundaki çalışmanızı ( gazete veya dergide ),
bloğunuz ya da Cartoon Movement yoluyla yayınladığınız çevrimiçi
karikatürlerinizle nasıl kıyaslardınız?
Menekse Cam: Sanırım
onları kıyaslamam. Çünkü farklı alanlardır ve farklı amaçlara hizmet
ederler. Asla onlardan birini diğeri için bırakmazdım.
Dimitris
Masvoulas: İnternetin, baskı formunda ortaya çıkan kısıtlamalardan
kurtararak, karikatüriste daha büyük seviyede bir yaratıcı özgürlük
sunduğunu düşünüyor musunuz?
Menekse Cam: Hayır düşünmüyorum.
İnternetin tüm avantajlarına rağmen, her zaman yasakların ve sansürün
olduğu ülkelerde karikatüristler internet ile daha göz önünde
olduklarından dolayı daha büyük bir tehlike içindedir.
Dimitris
Masvoulas: İnternet ile ilgili soru üzerine, internetin size ve
karikatürist arkadaşlarınıza, mesajınızı daha büyük bir kitleye
iletmenizde yardımcı olduğunu belirttiniz.
Bir çok kişi ana akım
medyanın yerel ya da uluslararası olaylarda taraflı yayın yaptığını
iddia ediyor. İnternetin bir şekilde izleyicinizi eğitmek için size
fırsat verdiğini ve onların her zaman tek bir perspektiften daha fazlası
ya da Cartoon Movement' ın sloganı gibi bir gerçekten daha fazlası
olduğunu anlamalarına yardım ettiğini düşünüyor musunuz?
Menekse
Cam: Evet, düşünüyorum. Ana akım medyanın tek taraflı yayın yaptığı
iddiasına da katılıyorum. Çoğu hükümetlerin kontrolü altındadır.
Editoryal karikatürler, bir kaptanın seyir defteri gibidir. Onlar önemli
belgelerdir ( sadece bu gün için değil, gelecek nesiller için de ) ve
günbegün yaşadığımız olayların üzerine ışık tutarlar. Karikatürlerin
amacı sadece güldürmek değil, bir eğitim yöntemi gibi olaylar üzerinde
düşünmeyi, yorumlamayı ve sorgulamayı sağlamaktır. Bu yüzden iletişimin
en kolay ve en hızlı yollarından biri olarak internet, gerçekten bize
izleyicileri eğitmek ve onların birden fazla gerçek olduğunu
anlamalarına yardımcı olmak için büyük bir fırsat verir.
Dimitris Masvoulas: Geçenlerde editorial karikatürler çizmenin
tehlikeleri hakkında konuşurken, sizin karikatürist arkadaşlarınızdan
biri Kianoush Ramezani’nin gösterdiği, Cartoon Movement üzerinde
yayınlanmış bir videoyu izliyordum. Videoda kendisini bir aktivist
olarak algıladığını belirtti. Bunun tüm karikatüristler için
söylenebileceğini düşünüyor musunuz? Editoryal karikatürler çizmek
aktivizmin bir şekli midir?
Menekse Cam: Evet, bence de
editoryal karikatürler çizmek aktivizmin bir şeklidir. Hatta ben bunun
tek silahımız olan kalemlerimiz ve fikirlerimiz ile haksızlıklara karşı
savaşmanın bir şekli olduğunu söyleyebilirim
Dimitris Masvoulas:
Farklı bir kayda göre, pek çok karikatürist editoryal karikatürler
çizmenin, gazeteciliğin bir şekli olduğunu iddia etti. Bu konudaki
düşünceniz nedir?
Menekse Cam: Bu doğru. Editoryal karikatürler
çizmek, iyi bir gözlemci olmayı, gündemi iyi takip etmeyi ve
araştırmalar yapmayı gerektirir.
Dimitris Masvoulas: Editoryal
karikatürlerin en önemli özelliklerinden biri de, mesajlarını oldukça
belirsiz bir şekilde iletiyor olmalarıdır. Bu karikatüristlerin,
tartışmaları ve tatsızlıkları önlemesine yardım eden temel korunma aracı
olmuştur. İnternetin bunu değiştirdiğini ve mesajların artık daha az
belirsiz olduğunu düşünüyor musunuz?
Menekse Cam: Belki, ama iyi
bir karikatürün yanlış anlaşılmalara neden olmayacak şekilde net bir
mesaja sahip olması gerektiğine inanıyorum. Aksi takdirde amacına
ulaşması mümkün olmayabilir. Çoğunlukla editoryal karikatürler çizmek
tehlikelidir fakat, eğer risk alamıyorsak, çizmemek en iyisidir.
Dimitris Masvoulas: Daha once söylediğiniz gibi internet,
karikatüristlerin daha geniş bir kitleye ulaşmasına ve tüm dünyadan
diğer karikatüristlerle iletişim kurmasına izin verir.
Ancak son
zamanlarda ülkenizde hükümetin twitter’ı yasakladığını gördük. Eğer
doğruysam onlar YouTube’u da yasakladı. ( Ev arkadaşım Türktür. Bana
ülkenizden gelen en son haberlerle ilgili bilgi verir) Ben çevrimiçi
karikatürlerle ilgili durum nedir merak ediyorum?
Menekse Cam:
Evet, haklısınız. Hükümet önce Twitter’ı yasakladı, daha sonra
YouTube’u. Şimdi Facebook yasağı gündemde. Fakat twitter’daki Türk
kullanıcı sayısı yasaktan önce yedi milyon iken, yasağın ilk gününün
sonunda on milyona ulaştığını söylemeliyim. Aynı şekilde halk yasaktan
sonra YouTube ‘u da kullanmaya devam etti. Biz yasakları aşmak için
çeşitli yollar bularak bir tür bilişim uzmanı haline geldik.
Yani yasaklar bizi etkilemiyor. Hatta daha fazla editoryal karikatürler
çizmek ve onları internet üzerinde yayınlamak için bize ilham veriyor.
Dimitris Masvoulas: Ve son bir soru; Şu anda Türkiye’de yaşayan ve
mesajlarını internet yoluyla ileten bir karikatürist için internetin ne
sunduğunu düşünüyorsunuz?
Menekse Cam: Tek taraflı yayın yapan
ana akım medyayı ve hükümetin yasakçı politikalarını göz önünde
bulundurursak, internet bize Türkiye'de neler olup bittiğini tüm
dünyadaki insanlara anlatmak için sonsuz bir özgürlük sunuyor.
Dimitris Masvoulas: Ve böylece, bu son nokta ile röportajımızı
bitirebiliriz. Bana sizinle konuşma fırsatı verdiğiniz için teşekkür
ederim.
Menekse Cam: Benim için bir zevkti.
No comments:
Post a Comment